S vašim dovolením vás budu pravidelně, ale k věci, spamovat.  

Rok na Erasmu

Co vám přinese a na co se připravit ?

Studium v zahraničí je jednoznačně nepřenositelná zkušennost, která vás posune osobnostně i profesně mnohem dál, než si myslíte. Pokud máte odvahu žít rok bez svého prostředí, bez rodiny a přátel, jděte jednoznačně do toho. Nicméně, nebudu Vám lhát, dost možná zažijete i těžké chvilky. Jak se s nimi vypořádat?

Jazyk

Budete mít ze začátku nejspíš euforii z toho, že opravdu dokážete používat i v běžných mezilidských situacích jazyk, který jste doposud mohli využít tak maximálně na objednání si jídla v restauraci v Chorvatsku. A také ruku v ruce s tím pravděpodobně přijde depka, že při přednášce nedokážete udržet pozornost, protože neznámých výrazů bude moc a nezvyk naslouchání tak dlouhého monologu v cizí řeči vám bude koncentraci ztěžovat.

To, že do studia v zahraničí jdou studenti z celého světa, to určitě víte. Takže problémy s jazykem mají úplně, ale úplně všichni. Jednak to vím ze své zkušennosti, zkušennosti studentů, se kterými pracuji, a než jsem napsala tenhle blog post, uděla jsem si malou rešerši. A víte co? Jazyk jako zádrhel při studiu v zahraničí vychází na prvním místě. Úplně všem. I Australanům, když jedou na rok do Anglie.

Co s tím?

Postahujte si do sluchátek a notebooku podcasty v originál jazyce a poslouchejte alespoň hodinu denně. Raději ať to jsou věci, co vás prostě i tak baví ve volném čase. Tímhle trénujete pozornost a schopnost naslouchat jazyku, přízvuku a tónu na který nejste zvyklí.

Pokud narazíte v dialogu nebo při poslechu několikrát na slovní spojení, které neznáte, poznamenejte si ho. Když se denně naučíte 3 nové výrazy, za 8 měsíců je to 240 nových frází.

Jiný systém

Funguje to TAM prostě jinak. Systém studia, webovky, předávání informací. Nevíte moc kam klikout a dat jsou mraky. Skvělý pocit, že konečně jsem na místě a můžu si vyzkoušet žít sám za sebe v cizím prostředí, vystřídá právě srážka s realitou. Je toho prostě moc, co funguje jinak. Pocit, že to nechytám a nedávám vám může být v patách několikrát denně.

Každý, kdo se odstěhoval ze svého místa to dobře zná. Stačí se i přestěhovat v rámci Čech, nebo změnit školu a najednou se vynoří problémy, které nelze řešit setrvačníkem, tedy je nutno k přežití použít kapacitu mozku, která pak chybí jinde. Můžete z toho být pěkně frustrovaní a zúskostnění.

Co stím?

Vytvořte si svůj přehled priorit a vracejte se k němu. Co je pro vás nejdůležitější, aby jste si odvezli s sebou domů? Co byl ten hlavní důvod, proč jsi chtěli odjet? Kdybyste museli vybrat jen 3 hlavní věci pro které to děláte, které by to byly? A teď z nich vyberte jen jednu. Na tu se soustřeďte a jen na tu. Až budete víc v pohodě, přiberte i ty další dvě.

Zdravotní problémy

Je to tak, když jsme mimo domov tak i ta rýmička má úplně jiný význam. Rozhodně, je skvělé si ten život jako zahraniční student užít, a poznat co se dá. Jen pozor na to, že vám nikdo neudělá čaj a nepřinese acilpirin do postele. Musíte se postarat o sebe sami. A to znamená také poznat svoje limity. Já jsem své radovánky musela těžce omezit, krátce poté, co jsem po několika zajímavých nocích v klubech, zjistila, že stabilní výkon, noční zábava a žít sama v cizím prostředí, k sobě nejdou.

Co s tím?

Ještě před odjezdem si zjistěte jakým způsobem se bude řešit zdravotní pojištění. To je naprostý základ. Vědět, kdo to zaplatí, kdyby bylo nejhůř. V každé zemi funguje zdravotní pojištění trošku jinak a lékař potřebuje vědět jak budou náhrady kryté. Tyhle informace si dobře před odjezdem prostudujte.

Pečujte o sebe. Teď jste na to sami, a to není úplně jednoduché. V místě pobytu si sežente kontakt na pohotovost, zubaře a nejbližší lékárnu otevřenou v neděli. Ikdy nevíte, kdy se vám budou hodit. Znáte to, ty nejhorší chvíle přijdou vždycky v pátek večer, když už není nikde otevřeno.

Vytvořte si pravidelný rytmus a hlídejte si alespoň 7 hodin spánku denně. Zakažte si junk food, hlídejte si pitný režim a pravidelně se hýbejte. Jsou to pořád ty stejné pravdy, ale pokud na vás začnou padat negativní myšlenky, bude-li vaše tělo v pohodě, lépe se s tím vyrovnáte.

Prokrastinace

Pravděpodobně se budete muset učit na zkoušky a možná psát esseje. Obojí vyžaduje mnohdy nentální výkon nepodobný skládání uhlí – vzlášt pokud jde o memorování. Schopnost vydržet se soustředit je úplně na prvním místě.

Člověku lítá mysl od facebooku k instagramu a pak ještě do whatsapp, pak si vzít něco k jídlu a zase kouknout na facebook. A pokrok žádný, jen jste to hlavní zase oddálili.

Co s tím?

Najděte si včas partu, se kterou se budete později učit. Mít kamaráda, se krerým si hlídáte vzájemný pokrok je k nezaplacení.

Dobře si učení rozplánujte. Samozřejmě, nakonec můžete být pár dní a stránek pozadu, ale dobrým plánem většinou zamezíte úplnému skluzu.

Dělejte si přestávky. Vždy se učte jen 45-50 minut. Pak si dejte 15 minut pauzu.

Buďte při tom, nejednejte na autopilota. Sledujte se, kdy máte potřebu udělat něco jiného. Zastavte se a znovu se zeptejte sami sebe: Je to teď nutné řešit? Nepočká to do přestávky?

Rok v zahraničí jako student je úžasná zkušenost, budete z ní težit celý život. Užijte si ten čas jak nejlépe to jde. Mějte oči otevřené a pozorujte jak tam věci fungují. Pište si deník, nebo foťte. Ty první zážitky bývají jedinečné.

Přeji vám ať můžete jednou říct: Byl to můj nejlepší rok života!

KONTAKT

JANA GÁL

Revoluční 240

Šestajovice u Prahy

250 92

Způsob platby: zaslání na účet

1709321113/0800 (Česká Spořitelna),

IBAN CZ71 0800 0000 0017 0932 113​

Tel: +420 774 184 112​​​

poradnanadalku@gmail.com

Jméno

Email *

Zpráva

SKYPE: janitaxgal

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Fyzická osoba zapsaná v Živnostenském rejstříku
Evidenční číslo ŽL: ŽO/06190316
Evidující úřad: Úřad městské části Praha 15

Nejsem plátcem DPH.

Všeobecné obchodní podmínky

© 2020 Jana Gál